Energy efficient window opening for temperature and air quality control in school classrooms

Projektleder: Pawel Wargocki 

Projektbeskrivelse

Energieffektiv vinduesåbninger i klasselokaler for at opnå tilfredsstillende temperaturer og luftkvalitet
Målet med dette projekt var at studere, om der kan opnås et indeklima på et højt niveau i klasseværelser ved at åbne vinduerne i klasselokalerne. Til dette formål blev der brugt visuel feedback med farverne lys, grøn, gul eller rød som indikatorer for, hvornår vinduerne skulle åbnes. Grønt lys indikerede, at indendørsluftkvaliteten var tilfredsende. Gult lys indikerede, at indendørsluftkvaliteten var utilfredsstillende, og rødt lys indikerede, at indendørsluftkvaliteten var dårlig. Måling af kuldioxid (CO2) blev brugt til at måle indendørsluftkvaliteten. CO2 blev brugt som en indikator, fordi det kan vise effektiviteten af ventilation, når der er mennesker til stede. Der blev foretaget forsøg i en folkeskole i perioder både med og uden opvarmning. Eleverne i klasserne brugte visuel feedback i nogle perioder, og I andre perioder blev der ikke brugt visuel feedback for at skabe et referenceforhold. Under alle forhold blev der registreret vinduesåbninger og samtidig blev målinger af indeklima og energiforbrug udført i klasselokalerne. Målingerne i perioder med og uden visuel feedback blev sammenlignet. 

Elevernes adfærd viste sig at være en nøglefaktor i forhold til klasseværelsernes luftkvalitet og energiforbrug. Brug af visuel feedback reducerede CO2 niveauerne i klaselokalerne. CO2 feedback viste sig derfor for at være et effektivt redskab til at forbedre indendørsluftkvaliteten. Målinger af energiforbrug og energisimuleringer viste, at brug af feedback, især i vinterperioden, resulterede i en stigning i varmeenergiforbruget, når flere vinduer var åbne. Resultaterne fra forsøgene viser også, at brugen af luftkonditionering om sommeren kan have en negativ effekt på luftkvaliteten i klasselokaler, når der ikke er installeret CO2 feedback. Med andre ord, eleverne åbner ikke vinduer pga. indendørsluftkvaliteten men pga. af temperatur - når temperaturen er lav nok til at opretholde termisk komfort, så åbner de ikke vinduerne. Spørgeskemaer, der blev delt ud mellem eleverne, viste, at de godt kunne lide at bruge CO2 feedback.
Nærværende resultater indikerer, at hvis man giver elever feedbackmuligheder i forhold til klasselokalers tilstand og informerer dem om, hvordan man skal agere, så kan det have konkret effekt på indeklimaet i klasselokaler.

Projektdetaljer

Projektstart Projektafslutning
Totalbudget Saxhof-Støtte
2011 2015 1.000.000 Kr. 400.000 Kr.

Resultater 

Udgivelser
Forfatter(e) Titel Udgivelsestype 
Pawel Wargocki  Afsluttende rapport

 Rapport

https://www.saxhoffondenbyg.dk/projekter/energy-efficient-window-opening-for-temperature-and-air-quality-control-in-school-classrooms
3 MAJ 2024